
1 
 

North South Journal of Peace and Global Studies, Vol. 1, No. 2, 2023 

DOI: https://doi.org/10.47126/nsjpgs.v1i2.04 

 

The Political Economy of Emergence and Transformation of Private 

Television Channels in Bangladesh: A Critique 
  

Abdur Razzaque Khan, PhD (HKU) 

University of Dhaka, Bangladesh 

Email: arkhanrizvi@du.ac.bd .bd 

 

Analysis of television reveals the new alliances being forged among transnational corporations, the 

capitalist state, communication technologies in the era of technocapitalism [Kellner: 1990, p.90] 

ABSTRACT 

The emergence of private television channels in Bangladesh was a remarkable chapter in Bangladesh's 

media democratization process. Three private television channels—ATN Bangla, Channel-I, and ETV—

were allowed to air during Sheikh Hasina's first regime (1996-2001). All these three private channels 

brought a qualitative change in the broadcast history of Bangladesh. Bangladesh's people lost their 

confidence in the state-controlled only TV channel of the country named Bangladesh Television (BTV) 

simply because of its enslavement towards the government and the ruling party. Private TV channels 

emerged as windows for ordinary people to get accurate and unbiased news and views of Bangladesh and 

the world. Later on, during Begum Khaleda Zia's second regime (2001-2006), vicious and dirty party 

politics enveloped Bangladesh's private TV channels. As a result, private TV channels have been 

transformed into the government's mouthpiece and a tool for manufacturing consent in favor of the ruling 

party. This paper focuses on the political economy of private TV channels' emergence and their 

transformation in Bangladesh. The contention of this paper is to show how the social relations, i.e., 

communication relations between the ruling party elites and the crony capitalists, form a vicious nexus that 

brushes aside all rules and regulations for getting a private television channel with a view to becoming a 

big tool for manufacturing consent in favor of the ruling elites. The paper concludes that any authoritarian 

government, like a one-party rule, military regime, or even an elected government when it transforms into 

an autocratic one, always tries to support and sponsor crony capitalists for their political interest, which is 

a threat to any democracy and media democratization process of any society. The crony capitalists 

developed a corporate media culture of their own that doesn't give proper treatment of any national concern 

or issue that goes against the ruling party's interest. There is no space for objective journalism in this media 

culture. This corporate journalism culture, devoid of professionalism, has replaced ethical journalism in 

Bangladesh. It has become stronger day by day.   

Keywords:  Political Economy, Private TV Channels, Emergence, Transformation, Crony 

Capitalism, Sheikh Hasina, and Begum Khaleda Zia 
______________________ 
© The author(s) 2023. Published by the Center for Peace Studies, South Asian Institute of Policy and Governance (SIPG), North South 

University, Dhaka, Bangladesh.  

 

https://doi.org/10.47126/nsjpgs.v1i2.04
mailto:arkhanrizvi@du.ac.bd


2 
 

 

Introduction 

The emergence of private TV channels in Bangladesh is a colorful chapter in the country's media 

history. People from all walks of life have been privileged to get real news about the country and 

the world through private TV channels. "The emergence of private televisions has opened new 

windows for people to get diverse domestic and international news. Private television has created 

a hunger for news and entertainment among people from different walks of life (Khan and Rahman, 

2016, 277). On the other hand, Khan (2020, 2013)  found that since 2001 all ruling parties in 

Bangladesh have used private TV channels as a robust political tool. Thus, a good beginning in 

the country's media sector has transformed into a tool of political hegemony and control. ATN-

Bangla was the first private TV channel in Bangladesh that ended the 33-year-long monopoly 

(since 1964) of Bangladesh Television (BTV) on July 15, 1997. Channel-I went on air on October 

1, 1999, and Ekushey Television (ETV) started broadcasting on April 14, 2020. 

Sheikh Hasina's first government (1996-2001) allowed these three private TV channels to 

go on air without any political motive or intention to control the country's private TV channels. 

ATN Bangla and Channel-I are satellite TV channels.  ETV has covered every part of the country 

through its terrestrial facilities. Being the first and only private terrestrial TV channel, ETV 

successfully exceeded the country's state-controlled only TV channel, BTV, in broadcasting. 

Imbued with the spirit of Bangladesh's Liberation War, these three private TV channels maintained 

professional ethics in their news and entertainment programs. Moreover, these channels did not 

work as mouthpieces for the government and the ruling party. That was a breakthrough in the 

broadcasting history of the country. 

This media-friendly environment continued largely because there were no dos and don'ts 

instructions from the then-AL government of Sheikh Hasina. This scenario changed when the 

Bangladesh Nationalist Party (BNP) formed a coalition government with three other religion-based 

parties—Jamaat-e-Islami Bangladesh, Bangladesh Jatiya Party (Najiur), and Islami Oikya Jote—

after winning in the general elections held on October 1, 2001. The four-party alliance government 

headed by Begum Khaleda Zia of BNP carefully issued private TV licenses to its party colleagues 

and cronies, violating and brushing aside all existing rules and regulations for launching a private 

TV channel in Bangladesh.    However,  "BNP ruled the country from 1991 to 1995 under the 

premiership of Begum Khaleda Zia. The party did not try using private televisions for their political 

goal" (Khan and Rahman, 2016, 284). 

The BNP-led government issued ten private television channels from 2001 to 2006. Some 

of these private TV channels managed licenses in a single day. Some channel owners imported 

equipment for their TV channels without paying customs tariffs and fees to the Bangladesh 

government. Some channels received their allocated broadcasting frequency from the Bangladesh 

Telecommunication Regulatory Commission (BTRC) within a week (Khan, 2007; Khan, 2013; 



3 
 

Khan and Rahman, 2016; Khan, 2020). The BNP government used private TV channels as "the 

pied piper of power" (Khan, 2013; Khan, 2020) to remain in power, by propagating their political 

ideology through the private TV channels of their political cronies. The tragedy is the BNP  

allowed ten private TV channels to air at lightning-fast speed (Khan, 2007) and closed down ETV, 

the most popular and progressive private TV channel, as a political vendetta against Bangladesh 

Awami League (AL) in 2002. The then leader of the opposition in parliament, Sheikh Hasina 

vehemently protested against the BNP government's unethical private TV channel licensing 

procedure. The Awami League assured that if they could form the government, they would wipe 

out all the irregularities and unethical steps of private TV channel licensing procedures to create a 

healthy broadcasting environment. Nothing tangible has been done since Bangladesh Awami 

League formed the government in 2009 after the landslide victory in the general elections held on 

December 29, 2008. The irony is that the AL followed the BNP government's same path for 

granting private TV licenses to its party comrades and cronies. Moreover, the AL government 

permitted 10  private  TV channels to air on a single day on October 20, 2009. The AL government 

permitted two more channels in 2010, four TV channels in 2011, and fourteen other private TV 

channels in 2013 for broadcasting  (Islam, 2013; Rahman, 2017).   The AL government of Sheikh 

Hasina and the fourteen parties' grand alliance follow "the pick and choose"  policy to award its 

political and ideological comrades with private TV channel licenses. Hallin and  

Papathanassopoulos (2002) described this phenomenon as  "Political Clientelism." Khan (2013, 

2020) observed that the private TV channels in Bangladesh have been enveloped in the ruling 

party's power and political tricks since 2001.   

The critical political economy of media and communication focuses on how media power 

molds society's political and economic power. Who benefits from the social and political power 

structure? How the beneficiaries in the power structure exploit it. It investigates social relations, 

primarily how communication relations work. Mosco elaborated that this " political economy is 

not just another approach. It is also a guide  to understanding the relationships that prevail among 

numerous approaches  and to the relationships among many aspects of social life" (2009, p.28). 

The political and economic hegemony of the ruling parties since 2001 has transformed the media 

as the pet dogs of different apparatuses of the ruling classes like government, bureaucracy, 

intelligentsia, and the filthy rich people of the country. As the fourth estate, the media, particularly 

the private television channels in Bangladesh, have been transformed into propaganda tools for the 

ruling classes. This has given birth to a polluted media environment that is unhealthy for all the 

democratic institutions of the country. This paper argues that the massive boom of private 

television channels  in Bangladesh cannot be a boon for the country as long as crony capitalists 

dominate the private television industry with the help of the ruling party. Rather, the boom of 

private televisions in Bangladesh will be a curse for the society.  

Research Questions (RQs) 

The paper deals with the following Research Questions (RQs):   



4 
 

RQ 1. What is the political economy behind the private television channel boom in Bangladesh? 

RQ 2. How do crony capitalists of the country create political hegemony in support of the ruling 

party through their private television channels?  

RQ 3. How have private television channels been transformed into a propaganda tool for the 

ruling party? 

Literature Review  

There is a dearth of academic literature on television operations, especially private television 

channel ownership in developing countries like Bangladesh. Douglas Kellner, in his book 

Television and the Crisis of Democracy (1990, xiv), tries "to produce a critical theory of television 

that provides comprehensive perspectives on the system of commercial television in the United 

States and to develop proposals for reconstructing the medium so as to make it more democratic.. 

In his argument, Kellner (1990, xiii) thinks that in the recent past, television and the media failed 

to create "an informed citizenry" by providing necessary information and, at the same time, worked 

for "the growth of excessive corporate and state power."  

Kellner (1990, xiv) argues that this sort of "conglomeratization of television" is a part of 

the reconstruction of the capitalist system "that has occurred during the transition from an 

economic order based on industrial and manufacturing to a new high-tech media/information 

society." Kellner attempts to present a systematic, critically informed political and institutional 

study of television in the context of American society. He traces television broadcasting history 

and elaborates on its socioeconomic impact and ongoing political power. He also shows the 

relationship between television, the state, and business and how each phenomenon benefits the 

trio. A strong and interdependent relationship exists among these three apparatuses of American 

society, which ultimately goes against public interest and democracy. Kellner finds that television 

in a capitalist society like the USA is an apparatus of business and a control tool for practicing 

power relations and carrying out ideological propaganda in the interest of the powerful. 

 

The first-generation critical theorists of the Frankfurt School (Adorno, 1954; Horkheimer 

2002, orig. 1944; Marcuse, 1991, orig. 1964; 1998, orig.1965) interpreted media as the product of 

cultural industry, which is, in fact, in the grip of the capitalists in the capitalistic society and the 

means to uphold the bourgeoisie state. " Marcuse saw television as being part of an apparatus of 

administration and domination in a one-dimensional society" (Kellner, 2006 and 2010, 22).Kellner 

re-examines Marcuse's theories nearly fifty years later and  summed up in One Dimensional Man 

(1964) thus: 

 

In this view, television is an apparatus of manipulation and societal domination. In One-

Dimensional Man (1964), Marcuse claimed that the inanities of commercial radio and 

television confirmed his analyses on the individual and the demise of authentic culture and 

oppositional thought, portraying television as a part of an apparatus producing the thought and 



5 
 

behavior needed for the social and cultural reproduction of contemporary capitalist societies 

(Kellner, 2006 and  2010, 33). 

 

Jürgen Habermas (1975, 1989; orig. 1962) a second-generation critical theorist of the Frankfurt 

School, overcame the limitations of the cultural industry theory in media studies by using his 

bourgeois public sphere theory. He "analyzed the transformation of the public sphere under the 

pressure of a rising system media" (Kellner, 1990, 11). This bourgeois public sphere consisted of 

public places like pubs, coffee houses, restaurants, literary salons, and meeting halls where people 

met to discuss daily and common issues and concerns "to organize against arbitrary and oppressive 

forms of social and public authority. The public sphere was nurtured by newspapers, journals, 

pamphlets, and books which were read and discussed in social sites like public pubs and coffee 

houses" ( Kellner and Durham, 2006, xviii). 

However, in the late nineteenth century, private corporations became more active in business 

and politics. They began to take over the press and state to promote their business interest and 

power. Thus, "the public sphere was transformed from participants in the political and cultural 

debates into consumers of media images and information" (Kellner, 1990, 12). Kellner termed this 

phenomenon as the "colonization of the public sphere.”  "In this conjuncture, the public sphere 

was colonized by big media, which came to dominate public life and which recast the public sphere 

from a locus of information and debate to a site of manipulation by corporate powers" (Durham 

and Kellner, 2006, xix).   

Herman and Chomsky (2002) called this domination of private corporations over media and 

its transformation in Western societies a tool of "Manufacturing Consent" in favor of the ruling 

elites in a capitalistic society. The corporate media have a strong control and authority over means 

of communication. Corporate control and domination of the so-called "liberal or conservative 

media" are the same (Chomsky, 2011, 68). They are part of "large corporations, owned and 

interlinked with even larger conglomerates." 

There is little research on television studies in Bangladesh. The country's media scholars 

somehow missed the importance of research on television in the country. That's the main reason 

for the insufficient availability of literature on television. Television studies as an academic 

discipline was introduced at the university level in 2012. Underscoring the need for television 

studies at the university level, Professor Dr. A. A. M. S. Arefin Siddique (the then Vice-Chancellor 

of the University of Dhaka) took the initiative to establish a Department of Television Studies at 

the University of Dhaka. This is Bangladesh's first department of Television, Film, and 

Photography. Earlier, a course on television was introduced as an elective course for the master's 

degree program at the Department of Mass Communication and Journalism of the University of 

Dhaka. A two-year master's degree program was introduced at the department's initial stage. Now, 

a four years bachelor's degree with honours and a one-year master's degree program are being 

offered at the Department of Television, Film, and Photography.   



6 
 

Among the media scholars in Bangladesh, Abdur Razzaque Khan conducted significant 

research on private television in Bangladesh as a part of his Ph.D. studies at the  University of 

Hong Kong (HKU). This was the first Ph.D. work on private televisions in Bangladesh titled 

Private Television Ownership in Bangladesh: A Critical Qualitative Inquiry.   Khan (2013) mainly 

focuses on private television ownership in Bangladesh. He discovers how the crony capitalists 

keep a symbiotic relationship with the ruling party and get licenses for their private televisions. 

Khan explains how the private television channels in Bangladesh have become an integral part of 

ruling party politics. Without the incumbent party's consent, no one can expect to obtain a license 

for launching a new private television channel. After a party assumes power, it tries the next day 

to grant its cronies a handful of licenses to go on the air in violation of all rules and regulations, 

which is an open secret.  

However, the beginning of private televisions in the country was quite promising. The first 

three channels—ATN Bangla, Channel-I, and ETV—were granted licenses during the AL regime 

in 1996-2001. Political ownership of private televisions was initiated by the BNP regime on its 

assumption of power in 2001. Since 2009, the AL government followed the same old path of the 

BNP's in awarding licenses for private television channels to its own cronies. An intense system 

of crony capitalism enveloped the licensing climate. The great unwritten law of private television 

business in the country is the fact that only cronies favored by the ruling party chief (that is, the 

head of the government) are rewarded with television licenses.  

Private television owners in Bangladesh are either businessmen-cum-politicians or politicians-

cum-businessmen. Private television owners and the ruling elites of the country live symbiotically. 

The owners of private television networks enjoy a most favored status for their channels, bringing 

them up close to ruling party elites, which prompts all other businessmen with right political 

connections to invest in media houses with private televisions. Khan concludes that unless a 

comprehensive policy for regulating private television channels is formulated, this all-important 

mass media will not help Bangladesh's democratization process at all; on the contrary, it is most 

likely to continue threatening democracy with all dire consequences already at the door.  

Anis Rahman (2017) conducted the second Ph.D. level research on private television in 

Bangladesh at Simon Fraser University in Canada. His Ph.D. thesis, titled Television Journalism, 

Market-Orientation, and Media Democratization in Bangladesh, explores the emergence of the 

private television industry in Bangladesh and its relation with the neo-liberal market-oriented 

media system of the country, which has a significant impact on private television news production 

and broadcast policy making. Following Khan's (2013) path, Rahman (2017) examined the private 

television ownership structure and how politics has polluted the licensing procedures of the private 

television channels in Bangladesh. Rahman terms this relation between the country's nouveau 

riches and the elites of the ruling party as a "politico–commercial nexus". He describes the 

scenario: 

It shows that with the rapid growth of private television channels and online media, state-

administered television in Bangladesh is faced with a higher pressure of political 



7 
 

instrumentalization and advertising dependency. … It is evident that there is a mutual relationship 

between the ownership of television channels and the ways in which news are produced and 

commodified within an urban-centric, exploitative, and gendered division of labor (2017, ix).  

 

Rahman (2022) completed the third Ph.D. level research on private television in 

Bangladesh at the Queensland University of Technology in Australia. The title of his Ph.D.  thesis 

is Private Television Channels in Bangladesh: A Political Economy Analysis of the Role of the 

State and How This Impacts News Media. Like Khan, Rahman carried out his research within the 

theoretical framework of the political economy of media and communication. He identified the 

roles of the different stakeholders of the private television industry in Bangladesh—the owners, 

the state, and a  group of corrupt journalists who are responsible for the polluted atmosphere in the 

country's private television industry. He also reveals that different media laws,  regulations, 

partisan licensing procedures, threats, and physical attacks on journalists squeeze the public sphere 

role of the private television media.  

The Theoretical Framework of the Study 

Media, power, and politics are inextricably intertwined with each other. Mass media have been a 

substantial part and parcel of the power and political cycle in all societies. Thus, both critical theory 

and the critical political economy of media/communication have been applied as the theoretical 

framework of this study. Moreover, the media itself is a powerful apparatus in any society. How 

do the media work in a society? Who owns the media? All these are core concerns and issues of 

critical theory and the critical political economy of media/communication. Critical theory is a 

holistic method of understanding and explaining any social problem or phenomenon with an 

emancipatory approach (Khan, 2020). Khan (2013) elaborates that critical inquiry focuses on the 

power relationships in a given society and how hegemonic forces and injustice work. Critical 

theory examines societal exploitation, inequality, and injustice and how these phenomena are 

shaped and exercised in a society within a holistic canvas. Bronner (2011, 1-2) explains that 

"critical theory was always concerned not merely with how things were but how they might be and 

should be."  

Emanating from critical theory, the Critical Political Economy (CPE) framework of 

media/communication critiques capitalism's "claims about itself and sustained empirical 

investigations of how its everyday operations perpetuated exploitation and injustice, manufactured 

inequalities, and undermined mutuality and solidarity" (Wasko et al., 2011, .2). The CPE of 

media/communication investigates how social relations, mainly power relations, are constructed 

and exercised in a communication situation. As Mosco (2009, 2) elaborates, "political economy is 

the study of social relations, particularly the power relations, that mutually constitute the 

production, distribution, and consumption of resources, including communication resources." He 

further explains that the political economy of communication is "the study of control and survival 

in social life" (Mosco, 2009; 3). Hardy (2014) explains the media's CPE by raising the question of 

who owns the media. Media represent whom and how? Who has access to media? What is the 



8 
 

power relation between the media and the state?   The CPE of media takes an altruistic and pro-

people stand in society. As Hardy (2014, 14) explains the very nature of the critical political 

economy of media:  

How do media relate to power sources in society? Whose interests are represented? Who is 

represented in Media? Who has access to communication resources – and what can they do with 

them? Political economy argues that to answer such questions we need not only the analysis of texts, 

or texts and readers, but analysis of the forces and interests shaping media and the condition of 

production. How you judge political economy will depend on how you view the focus of 

investigation – the questions it poses and tries to answer. It will also depend on whether you share 

perspectives that insist there are 'problems' in our media systems and whether you are persuaded it 

is important to examine these problems and consider how to try to put them right. Critical political 

economy of communications is a critical realist approach that investigates problems connected with 

the political and economic organisation of communication resources."      

 

Research Methodology and Methods  

The study follows a qualitative approach to explore and examine the structure of private television 

ownership in Bangladesh. The author himself collected data and analyzed it by using two methods. 

1. A total of 25 semi-structured in-depth interviews of 25 persons/stakeholders of the 

private television industry in Bangladesh were conducted. The stakeholders at the time were senior 

television journalists (Director of News and Chief News Editors (CNEs)), owners and Chief 

Executive Officers (CEOs), and Managing  Directors  (MDs) of the private television channels, 

policymakers (Information Secretary, Information Minister of the country) media scholars, and 

program chiefs of private television channels. All 25 persons willingly participated in interviews 

and expressed their views without any pressure from the management of their channels or the 

government. 

2. The secondary data were gathered from published government documents, such as 

government acts and gazettes published from time to time since Bangladesh's independence, and 

from newspaper reports and video clips of private television programs.  

The author used thematic analysis to analyze data from transcripts. The data analysis 

started with key concepts like private television channels, ownership of private television channels, 

TV journalists, licensing procedures, political party, ruling elites and party, BNP, AL, cronyism, 

cronies, crony capitalism, the democratization of media, and so on. The author found more varied 

concepts like political ownership of private televisions, fabrication and misuse of existing rules 

and regulations, and political domination through open coding. Using open coding, the author 

developed categories and then identified the themes for analysis from the categories. All the 

interviews were conducted from 2009 to 2023 at different times. The author first conducted the 

interviews as part of his PhD study, and later on, he sat with the interviewees at times to get updated 

data on private television scenarios of the country.   



9 
 

The epistemological stand of this study is constructionism, which describes how truth or 

meaning comes into existence in and out of our engagement with the realities in our world (Crotty, 

1998, 8). There can never be a meaning without a mind. Meaning cannot be discovered; it is a 

constructing process. People construct different meanings of the same phenomenon.  

Methodology explains how the research design is carried out by using particular methods 

and linking them to the desired outcome (Cotty, 1998, 7). It is not merely the description of the 

methodology, but rather  an account of choosing methods "and the particular forms in which the 

methods are employed" (Crotty, 1998, 7). In line with the critical theory and critical political 

economy of media and communication, this study's theoretical perspective follows critical inquiry 

as its methodology.   

 

The Emergence and Transformation of Private TV Channels in Bangladesh  

In today's Bangladesh, "television is the most popular medium" (Rahman, 2012, 86). Television is 

also "the most trusted source of news and information" (Kellner, 1990, 2) in Bangladesh society. 

The emergence of private television has opened up new windows for people to get more 

information about Bangladesh and the world from various sources. Private television has created 

a hunger for news among people from different walks of life. 

Because of the prevalence of the high illiteracy rate (about 50%) in Bangladesh, television, 

besides radio, is the medium of choice for the population at large. Even the majority of the 

educated section prefers to spend more time watching television than reading newspapers or 

tuning in to the radio (A. Khan, 2007, 131) 

In the post-1990s, after the fall of General Ershad's autocratic regime, a significant change 

was noticed in the nature of journalism in Bangladesh. In the post-1990s, political journalism was 

replaced by objective journalism. Later in the mid of 1990s, objective journalism was replaced by 

corporate journalism. This phenomenon first occurred in the print medium and later in the 

electronic media in private television and private radio. Now journalism in Bangladesh has a 

corporate structure (Haq, 2011a, 2011b; A. Khan, 2007; Khan, 2006; Newton, 2003; A. Rahman, 

2009; Rahman, 2012). Private television journalism has been practicing and advocating corporate 

journalism since its emergence in 1997: 

These Channels are totally dependent on the advertisement market, and as a part of corporate 

branding, they have sold all of their news slots to advertisers. To get their stakes from the 

competitive advertisement market, they have made heir news slot cheaper. The broadcast 

channels are submerged in the corporate journalism created by the print media(Haq, 2011b, 

201) 

 

 

Transmission of regular television programs started in the West in the 1940s, but people in 

Bangladesh could experience it via the government only in 1964. The erstwhile Pakistan 

Television started broadcasting its black-and-white transmission from Dhaka on December 25, 

1964. Earlier, the first government of BNP's Begum Khaleda Zia (1996-2001) adopted an open 



10 
 

sky policy regarding the reception of foreign satellite television programs through dish antennas 

in 1992, with the legalization of the Television Receive Only Dish [TVRO] (Wahid, 2007). 

Though ATN Bangla ended BTV's monopoly as a private satellite television channel in 1997, the 

TVRO of the open sky policy ended BTV's monopoly as a strong entertainment medium. 

"Although the state-regulated BTV was the dominant medium of entertainment for prolonged 

twenty-eight years (1964-1992), its monopoly ended with the penetration of STV in 1992" (Huda, 

2005, 178). 

After the independence of  Bangladesh, former Pakistan Television was renamed  

"Bangladesh Television" (BTV) by presidential order number 115, issued on September 15, 1972 

and published in the Bangladesh Gazette (J. Chowdhury, 1989, 14). "One of the first acts of Sheikh 

Mujibur Rahman's government was to end television's status as a public corporation, notional 

though it had been, and to bring it under direct political control" (Page and Crawley, 2001, 57). 

Since the beginning BTV has been part of authoritarianism in the sense that the government of 

Bangladesh controlled and used BTV for political purposes. The two army dictators, General Zia 

ur Rahman and General Ershad, skillfully used television with other media outlets "to project their 

own personalities and the role of the army in national life,  whether in digging canals or rescuing 

the victims of perennial floods. This reinforced the process of centralization and politicization of 

media, which had begun earlier" (Page and Crawley, 2001, 57). 

Strong political connection with the ruling party appeared to be one of the main conditions 

for getting a private television license in Bangladesh. Each of the journalists, private TV channel 

owners, and policymakers the researcher interviewed listed the political lobby and consideration 

as a major category for getting private TV licenses. Khan (2013) found that it was revealed that 

ruling political party elites (like influential ministers, members of the parliaments (MPs), high 

party profiles, and senior party leaders) were directly involved with some private television 

channel management during Khaleda Zia's second regime (2001-2006). Media ownership and its 

control by the ruling elites are always political issues in all societies. Political power is manipulated 

to give the ruling party cronies private television licenses. Herman and McChesney (1997) explain 

this phenomenon: 

The social and political power associated with control over the media has been recognized from the 

very dawn of publishing; in all societies the questions of who owns and controls the media, and for 

what purposes, have been political issues (Herman & McChesney, 1997, 11). 

Explaining how political lobbies worked to get licenses in the ruling party, senior journalist 

Syed Istaquer Reza, editor- in- chief and CEO  of Global TV, explains this phenomenon in this 

way: 

They (the then ruling party BNP) gave licenses with political consideration to its political 

men…Their motive was to keep their control over TV propaganda…Their motive was to use the 

TV for their political interest. They did it with the intention to curb the opposition party's voice. 

They (BNP) closed down a popular TV channel (ETV), which was the victim of their political 

jealousy (Interview with Syed Istiquer Reza on June 2, 2009, and talked to the researcher several 

times in 2020-2023). 



11 
 

During the regime of the BNP-led religion-based four party alliance government, ten 

private television channel licenses were given to BNP cronies, violating all existing rules and 

regulations. The Daily Star made the first lead of the daily on March 16, 2007, with the headline 

"10 TV Channels Licenses available in lighting fast speed" of an in-depth investigative and 

interpretative report. The report says, "Ten private satellite television channels, all owned or 

backed by leading BNP figures including former ministers, received their licenses at lightning 

speed during the last BNP-led government's rule, taking advantage of weak government 

regulations" (A. W. Khan, 2007: Front Page). 

The BNP-led four-party government gave licenses to former Dhaka-10 MP  Mosaddeq Ali 

Falu, who was former private secretary to former prime minister Begum Khaleda Zia and owner 

of nTV; Channel 1 of Khaleda Zia's elder son Tareq Zia's close aide Giasuddin Al Mamun, RTV 

of Falu;  BNP leader and Dhaka City Mayor Sadeque Hossain Khola (the man behind the channel 

Bangla Vision);  Baishakhi TV of former public works minister Mirza Abbas. In fact , Mirza Abbas 

was  the man behind the channel  Islamic TV of Khaleda Zia's younger brother and former BNP 

MP Major (Rtd) Sayeed Iskandar and SNTV of former BNP MPs Salauddin Ahmed and 

Nasiruddin Ahmed Pintu. Dinganta TV of the religion-based party Jamaat-e-Islam and Focus TV 

of Khaleda Zia's former adviser and BNP MP Salauddin Quadser Chowdhury were allowed to go 

on air within a very short time (A. W. Khan, 2007). 

Manzurul Ahsan Bulbul,  a senior journalist, believes that the former ruling alliance of the 

BNP initiated the politicization of licensing procedures for private television channels. They did 

not follow any rules and regulations or invite any tender for giving private TV licenses. Bulbul 

(2009) elaborates on the phenomenon: 

The reason for such type of politicization of licensing process was simply to strengthen their political 

power for an infinite period. In 2001, when BNP and its four party alliances went to power after the 

election, they did two things relating to the country's private television channels. First, they gave 

licenses to their party people and ideological comrades, and second, they took measures against the 

pro-liberation war private television channels. ETV was the victim of this policy (Interview with 

Manzurul Ahsan Bulbul on June 14, 2009, and several times from 2018-2023). 

 

 

Ekushey Television (ETV) was Bangladesh's first terrestrial private television channel. It 

became the voice of the people and the most popular television channel in Bangladesh's history 

through its news and other innovative and creative programs. ETV's news was one of the most 

popular programs on television. People from all walks of life enjoyed ETV's reports with complete 

trust and confidence. Earlier, Bangladeshis depended on the British Broadcasting Corporation 

(BBC) radio Bangla service for objective news. Within a short time, ETV replaced BBC with its 

news reports, which have had full credibility since their transmission. Imbued with the spirit of 

Bangladesh's Liberation War, ETV maintained its professionalism and did not compromise with 

any pressure in its broadcasting spirit and ideology. ETV's broadcasting policy and on-air 



12 
 

programs went against some political parties' religion-based ideology. As a result, some political 

forces were annoyed with the ETV. 

In its election manifesto in the 2001 national election, the BNP declared that it would close 

down ETV if it were to assume power. ETV was closed down on August 27 2002. A fraud charge 

was brought against its Managing Director (MD) Simon Dring and three other executives. Later 

on, Dring's visa and work permit were canceled. According to Manzurul Ahsan Bulbul, "That was 

the beginning of the dirty and nasty politics of private television channels in Bangladesh 

"(Interview with Manzurul Ahsan Bulbul on May 18, 2009); "This politicization process of private 

television channels was initiated by the former ruling party Bangladesh Nationalist Party (BNP) 

and its alliance." The journalist also said this private television channel politicization process had 

two dynamics. The first was to close the channels operating against the ruling party ideology as 

permitted during the previous Awami League 1996-2001 government regime. The second was to 

give license to their political cronies to consolidate their power for good. Bulbul also went on: 

That's why they gave licenses to 10 channels within a short period of time without following any 

rules and regulations. The BNP government propagated that ETV was closed as its tender process 

was faulty. But in their time, they didn't even call any tender to give licenses for their channels. 

Because they thought ETV's license procedures were faulty, it was better not to follow any tender 

process to avoid fault. (Interview with Manzurul Ahsan Bulbul on 20 June 2009). 

 

They were blind, deaf, and dumb owing to their political rivalry towards any positive 

change in the country's private television sector. "The BNP-Jamaat alliance government stopped 

the tender calling process in distributing licenses. That was the beginning of anarchy in giving 

private television license. Political loyalty and lobbying have become the only criterion for private 

television licenses (Bulbul, 2010). 

 Supporting journalist Bulbul's statement,  Abdul Kalam Azad, MP, the  then Information 

Minister of the AL government, thinks: 

BNP-led four-party alliance government gave private TV licenses to its party men, brushing asides 

all rules and regulations with political motivation to win the election….But it didn't work in the 

election in 2001..People rejected them because of their dirty politics and corruption in all spheres of 

life…Only political lobbyists of the BNP got licenses during their regime. (Interview with Abul 

Kalam Azad on June 27 2009). 

 

The former Information Secretary thought that politics and power relations could not be 

ignored in the country's private television sector. Media is a tool of politics. "Whoever is in charge, 

he or she has to compromise with the ruling political party. You cannot go beyond the power 

relation phenomenon" (Interview with Dr. Kamal Abdul Naser Chowdhury on June 18, 2009). 

Political consideration was the main criterion for getting any private TV license during the 

last BNP-led four-party ruling alliance. A senior journalist of the country (and the former adviser 

of the former premier Khaleda Zia) said "the BNP government gave licenses to their political 

comrades. However, the license holders were not that much enlightened about running these TV 

channels. So in the long run, some sold their licenses to others" (Interview with Shaukat Mahmud 



13 
 

July 19, 2009). The managing director of a popular private television channel, who is also an MP 

of the present ruling party AL, informed the author that they bought the TV license from its past 

owner, who is involved with BNP politics. However, former late AL MP Israfil Alam (in a 

parliamentary member meeting held on November 20, 2011 with Prime Minister Sheikh Hasina 

in the chair) informed that those who got private television licenses from the present AL 

government sold their licenses to BNP-Jamaat People (Ahmed & Hassan, 2011). This indicates 

that the owners managed licenses through political lobbies; but, some owners sold the licenses to 

their opposite party. BNP men sold licenses to AL men, and AL men sold out to BNP people. 

Describing the private television scenario in Bangladesh, Zayadul Ahsan Pintu, one of the 

brilliant journalists and editor of DBC, elaborates the scenario: 

In Bangladesh ruling party wants to control the media for political interest. The former ruling 

alliance thought they would get maximum benefit for their political interest since the ministers, 

MPs, and senior party leaders owned private TVs (Interview with Zyadul Ahsan Pintu on June 12 

2009 and March 16 2020). 

 

Members of parliament (MPs), ministers, and senior ruling party leaders were directly or 

indirectly involved with almost all the private television channels that got licenses during the 

premiership of Begum Khaleda Zia of BNP. It took a year for Channel-I and ETV to get their 

licenses before BNP came to power in 2001. In an interview with the Daily Star Channel I Director, 

Shaikh Siraj said, "It took us over a year to get the license.We had to go through several different 

stages of the application process" (A. W. Khan, 2007). 

During the BNP regime, nTV of Mosaddeq Ali Falu got a license from the Information 

Ministry within eighteen days in 2004. Channel-1 of Giasuddin Al Mamun got a license within 

twenty-six days in 2005. BNP-linked nTV, Channel-1, and RTV "received their licenses without 

being discussed in an inter-ministerial meeting, normally a precondition for receiving a private 

television license under the government rules of business" (A. W. Khan, 2007). 

Political ideology is the main criterion for getting a license. All the private TV channels in 

Bangladesh are somehow inclined to the political ideology of the ruling parties. Private televisions 

in Bangladesh still depend on the patronization of the political government. Nobody can get 

licenses or no objection certificates (NOCs) without direct involvement with the government. This 

deprives many businessmen interested in investing in this sector  (Abdullah, 2008). 

Media industries have a moral obligation toward society. Are today's media discharging that 

obligation to society and the people? It seems that "media industries were invested in order to gain 

profits irrespective of questions of value" (Stevenson, 1999, 2). Values and moral obligations of 

media industries have been replaced by profit and only profit. Media work as the organ and the 

mouthpiece of the existing power structure. This is largely because it has become common for 

business conglomerates or large business groups to invest in media businesses like newspapers or 

television channels. This trend has been vividly noticed in today's Bangladesh media scenario since 

the 1990s. Most major newspapers and TV channels are part of large business conglomerates. 



14 
 

Having found the media business as a solid weapon to protect their business interests and control 

the country's politics and power, most modern merchants and business tycoons have turned to the 

media world. But, unfortunately, this has given birth to a polluted media environment, which is 

pro-power and pro-elite and cannot protect the interest of the voiceless in our society. Islam (2002) 

has sketched out the situation thus: 

 

Media in the hands of merchants or business tycoons can hardly become the voice of the grassroots. South 

Asian countries follow a capitalist ideology, but capitalism is only crony capitalism here, where the disparity 

between the elite and the lower strata of society is widening. Media, in the hands of a few merchants, over 

and over again find themselves playing dualism. They maintain elite opinion but being complacent about its 

so-called normative role in society (Islam, 2002).  

 

Private TV channels in Bangladesh are not an exception to this phenomenon, although the 

beginning of private TV channels was auspicious and professional. In the first phase,  three private 

television channels—ATN Bangla, Channel I, and ETV—continued to uphold objective 

journalism in their news reports and entertainment programs. Corporate journalism replaced this 

objective journalism during the second regime of Khaleda Zia (2001-2006). Qadir (2023, 203) 

explains this situation: "the BNP-Jamaat government in quick succession approved licenses of 

their own men with NTV becoming the first to succeed ETV, where most staffs of the shut station 

were employed" . He further explains, "the process continues with a large number of cable 

televisions already on air, and more are in the queue." Crony capitalism replaced objective TV  

journalism to a great extent. 

 

A symbiotic relationship between the crony capitalist and the government emerged in the 

private television sector. Khan (2013 and 2020) and Khan and Rahman (2016) examined the 

relationship between crony capitalism and the boom of private television channels. They found 

that most private TV channels strongly connected with the crony capitalists in Bangladesh. This 

symbiotic relationship works as a bar for working journalists. The journalists can hardly make 

reports on any issue that goes against the interest of owners and the ruling party elites. The owners 

of the approved televisions sometimes use their channels for power, prestige, and privilege and to 

protect their business (Khan, 2013).  

 

The Political Economy of the Private Television Channel Boom in Bangladesh  

 

Bangladesh is the first case of "the TV media boom trend "(Rahman, 2009) among South Asian 

countries. The unprecedented growth of private TV channels has caught the attention of scholars 

(Abdur Khan, 2009,  2013,  2020; Khan and Habiba, 2016; Atiqur Rahman and Alam, 2014; Anis, 

Rahman, 2009,  2012,   2017,  2020,  2022; Atiqur Rahman, 2022;Atiqur Rahman and Habiba 

2023). This growth of private TV strongly connects with the country's political elites and crony 

capitalists. Finding private TV channels is an easy way to connect with the ruling elites and make 

money transparently. The business conglomerates choose to invest in the private TV sector. New 



15 
 

communication technologies in the 1990s paved the way for the mushroom growth of private TV 

channel expansion, which has "transformed the television landscape resulting in exponential 

growth in the number of private television" (Rahman, 2012, 84). The private television industry in 

Bangladesh prioritizes profit-making "through entertainment and political partisanship, ignoring 

the dark realities of a poor country" (Atiqur Rahman and Alam, 2014). 

 

Scholars find a symbiotic relationship between the media boom and crony capitalism in 

different parts of the world. The crony capitalists backup the ruling elites in an informal way, and 

in exchange they get enormous political and financial support from the ruling elites to expand their 

business outlets and media organization. The studies on post-Soviet Russia (Gerasimov, 1998; 

Hoffman, 1997; Sharafutdinova, 2010), Latin America (Fox and Waisbord, 2002; Haber, 2002; D. 

C. Hallin and Papathanassopoulos, 2002), Mexico (Hughes and Lawson, 2004), Uruguay (Faraone, 

2002), Indonesia (Krishna and Hill, 2000, 2011; Krishna and Lee, 2008) and South Korea and the 

Philippines (Kang, 2002) show "how ruling party's politics and crony capitalism are intertwined 

with each other and work with the media in these societies" (Khan and Rahman, 2016, 281).  

 

             Haber (2002) concluded that crony capitalism is an inefficient system in the Latin 

American context and "goes hand in hand with corruption" (Haber, 2002, xv). Only a few people 

who are very "close to the political authorities who make and enforce policies receive favors that 

have large economic value" (Haber, 2002, xii). "Crony capitalism is not only an economic issue 

somewhat; it is very much related to politics, democracy, and a country's electoral system" (Khan 

and Rahman, 2016, 282). It is an aesthetic and sophisticated form of corruption between the 

political and economic elites. Both groups are benefited from each other. "In cronyism, public 

officials use their power to help and protect their families, friends, colleagues, supporters, and all 

their near and dear ones outside the government" (Abdur Khan and Rahman, 2016, 282).  

Polish sociologist Adam Podgórecki (1987)  described this network between the political 

and the business elites as "Dirty Togetherness" (Podgórecki, 2017, 161). It is an artificial and 

informal friendship based on mutual blackmail in a totalitarian ruling system "(Khan and Rahman, 

2016, 282). The relationship between the nouveau riche1 "maintains a close connection with 

political elites to get and keep their privileges. In return, public offices political elites get their 

strong support to control rule-making and rule the country" (Khan and Rahman, 2016, 282).  

Russain scholar Sharafutdinova (2010) called this nouveau riche group "Economic and 

Political Networks (EPN)," an informal and personal network that plays a significant role in ruling 

                                                           
1 The term nouveau-riche is a derogatory term meant to mock people who have a lot of money but do nott have the 

good taste to spend it in a "classy" way. The implication is that it is more socially acceptable to inherit money and 

the long traditions that go with it than to become wealthy suddenly. Nouveau-riche, "new rich" in French, dates from 

1813, but the idea goes back to the ancient Greek concept of neo-ploutos. Retrieved from 

>https://www.vocabulary.com/dictionary/nouveau-riche. 



16 
 

society. Explaining the nature of  EPN in Russian society, Sharafutdinova shows how the Russian 

president, governor, political parties, members of parliament, individual politicians, and business 

people are involved with the EPNs (Khan and Rahman, 2016). She also suggests that one should 

take a more individualist approach to studying the dynamics of these EPNs. The EPN "is an 

informal institutional arrangement through which elite groups compete for power and wealth. 

These networks represent a crucial informal power resource" (Sharafutdinova, 2010, 39). It is also 

a route through which "resources are exchanged, information is obtained, and collaborative actions 

are planned" (Easter, 2000, 11). In post-Soviet Russia, these EPNs started to form under Mikhail 

Gorbachev's reform programs. It flourished during President Boris Yeltsin's regime and took deep 

roots in Russian society during Vladimir Putin's period. In post-Soviet Russia, the members of 

EPNs invested a significant part of their capital in the media sector to protect their business 

empires. 

 

Bangladesh experienced massive growth in the private television industry in the late 1990s. 

Information and Broadcasting Minister Dr. Hasan Mahmud (2019) informed the house in a 

question-reply session to the parliament that the government permitted forty-five television 

channels, and thirty of them are on air. When the first Caretaker Government of Justice 

Shahabuddin Ahmed annulled all the black laws related to newspaper publication in 1991, the 

corporate houses started investing in newspapers and other media outlets in the country. This 

annulment restored press freedom in the country to a great extent and paved the way for the 

business community to invest in the media sector. Private television channels confer power, 

prestige, proximity to the ruling elites, prominence, and profit to the owners. It is like Five in One. 

This is one of the main reasons for the business conglomerates to have a private television channel 

of their own.  

The country's noted poet, author, and journalist Abu Hasan Shahriar thinks the media can 

protect a businessperson from other troubles or disturbances from every quarter in Bangladesh 

society. In addition, it adds a status quo to the owner and the publisher. Capitalizing on this, the 

owner or the publisher tries to do power practice to increase their power, position, and even wealth 

negatively. Abu Hasan  Shahriar (2004) puts it this way (translation from Bangla to English by the 

author himself) : 

In earlier days, the rich man used to pet dogs to watch and guard his wealth; now, that rich man pets 

a Daily. A Daily in the twenty-first century is an obedient dog at the rich man's house. Sometimes, 

its master incites it here and there. The Daily is used to owning land and business (p. 32). 

 

Riaz and Rahman (2021) identified three factors in media ownership and concentration in 

Bangladesh. Big business groups owned most of the media outlets. The owners of these media 

houses are directly or indirectly very close to the political elites and ruling party, and they have a 

political identity. The members of the same families control many businesses and media outlets. 

Anis Rahman (2020) found that competition between two rival political parties is one of the main 



17 
 

factors in Bangladesh's abnormal growth of private television channels. The two major political 

parties, BNP and AL, use political power to issue private television licenses to their party men in 

an informal way to cement their political power. Scholars (Andaleeb and Rahman, 2015; Rahman, 

Reza, and Haq 2017; Anis Rahman, 2020) call it a "politico-commercial nexus." Anis Rahman 

puts it this way : 

 

This nexus is a complex relationship of mutually interdependent interests and interlocking 

networks between high-level political leaders, media owners, advertisers, and top-tier 

industrial conglomerates. The nexus elucidates the fluid nature of political leadership and its 

internal meshing with commerce. The nexus transcends rigid ideological division among 

dominant political parties. In Bangladesh,  informal relations are now institutionalized through 

the domination of political and commercial elites who, on one hand, own television and, on the 

other, influence media policy (2020, .6). 

 

 

A glance at the private television channels in Bangladesh gives an idea of how the 

television boom and crony capitalism work together hand in hand. 

 

Table 1: Television in Bangladesh (since 1965) State Owned: 

SL.No Name Genre Launching 

Year 

Approving 

Regime and 

Owner 

Present 

Status 

1. BTV (Bangladesh 

Television) 

General 

 

December 25 

1964. Founded 

in 1964 as 

Pakistan 

Television and 

renamed BTV 

after 1971 

East Pakistan 

Bangladesh 

Government 

On air 

2. BTV Chottogram General  December 19 

1996 

Bangladesh Awami 

League (AL) 

Regional Channel 

On Air 

3..  Sangsad TV Live January 25 

2011 

AL 

Bangladesh 

Government 

(Broadcast live 

Bangladesh's 

National 

Parliament 

Assemblies) 

On Air 

 

 

 



18 
 

Table 2:  Privately Owned TV in Bangladesh (First AL Regime 1997-2000) 

Sl.No. Name Genre Launching 

Year 

Approving 

Regime and 

Owner 

Present 

Status 

5.  ATN Bangla 

(Bangladesh's first 

privately owned TV 

channel) 

General July 15 1997 AL / 

Multimedia 

Production 

Company Ltd. 

On Air 

6. Channel i General October 1 

1999 

AL/ 

Impress Group 

On Air 

7. Ekushey Television 

(ETV is the first 

terrestrial TV.  BNP 

Government Shut down 

in 2002 but returned to 

satellite TV in 2007.) 

General April 14 2000   

AL/ 

S Alam Group of 

Industries 

On Air 

 

 

Table 3: Bangladesh Nationalist Party (BNP) and Bangladesh Jamaat-e-Islami Coalition Regime 

(2001-2006). 10 New Private TV and 1 state-owned satellite channels. 

 Name Genre Launching 

Year 

Approving 

Regime and 

Owner 

Present 

Status 

8. NTV (International 

Television Ltd.) 

General July 3 2003 BNP 

/Mosaddek Ali 

Falu 

On Air 

9. 

 

RTV (National 

Television Ltd.) 

General December 26 

2005 

BNP/ 

Bengal Media 

Corporation/ 

Earlier, Mosaddek 

Ali Falu was the 

owner. 

On Air 

10 BTV World  General April 11 2004 BNP/ 

Bangladesh 

Government 

On Air 

11. Channel 1 

(One Entertainment 

Ltd.) 

 

General January 24 

2006 

BNP AL 

Government 

Shutdown on 

April 27 2010 

12.  Boishakhi TV General December 27 

2005 

BNP/ 

Destiny 2000 Ltd. 

Formerly owned 

by BNS Group of 

Companies. 

On Air 

13. Bangla Vision General March 31 2006 BNP On Air 



19 
 

Shyamol Bangla 

Media Ltd. 

14. CBS News 

 

24/7 News April 9 2007 BNP/ 

Tareque Zia’s close 

friend Mamum 

Caretaker 

Government 

Shutdown the 

Channel on 

September 6 

2007 

15. Jamuna TV 24/7News April 5 2014 

But License 

was given in 

2006 

BNP 

Jamuna Group 

On Air 

16. Diganta TV General  August 28 

2008  

The license 

was issued in 

2006 

 

BNP/ 

(Diganta Media 

Corporation Ltd.) 

AL 

Government 

closed down on 

May 6 2013 

 

17. Islamic TV Specialty  

(Religion) 

 April 2007 BNP/ 

Late Said Iskandar, 

brother of Begum 

Khadela Zia 

 AL 

Government 

closed down the 

Channel in May 

2013 

18  Desh TV General NOC was 

issued in 2006 

and launched 

in 2008 

BNP/ 

Desh Television 

Ltd. 

AL MP Saber 

Hossain 

Chowdhury is the 

owner of the 

Channel. 

On Air 

The Channel 

was previously 

a mixed 

entertainment 

channel; on 

October 26 

2022, it became 

a 24-hour news 

channel. 

 

Table 4: Second Bangladesh Awami League Regime (2008-2013): 31 private satellite TV 

channels 

 Name Genre Launching 

Year 

Approving 

Regime and 

Owner 

Present 

Status 

 

19. My TV General April 15 2010 AL/ 

VM International 

Ltd. 

On Air 

20.  Bijoy TV General December 16 

2011 

AL/ 

Bojoy Television 

Ltd. 

On Air 



20 
 

The former Mayor 

of Chottogram CC 

was the owner of 

this Channel. 

21. ATN News 24/7 News June 7 2010 AL/ 

Multimedia 

Production 

Company Ltd. 

On Air 

(First 

contemporary 

news channel 

in Bangladesh. 

22. Mohona TV General 11 November 

2010 

AL/ 

Mohona Television 

Ltd. 

On Air 

23. Somoy TV 24/7 News April 17 2011 AL/ 

City Group 

On Air 

24.  Maasranga General July 30 2011 AL/ 

Square Group 

On Air 

25. Independent TV 24/7 News July 28 2011  AL/ 

BEXIMCO 

GROUP 

On Air 

26.  Channel 9 General April 8 2011 AL/ 

Virgo Media Ltd.. 

General Syed 

Shafayetul  Islam,  

brother of former 

GS of AL late Syed 

Ashraful Islam 

 

On Air 

 

Table 4 – Continued: Second Bangladesh Awami League Regime (2008-2013): 31 private 

satellite TV channels 

 

 

 

Name Genre Launching 

Year 

Approving 

Regime and 

Owner 

Present 

Status 

 

27. GTV General  12 June 2012 AL/ 

Gazi Group 

AL MP Gazi 

Golam Dastagir 

On Air 

28. 71 TV 24/7 News June 21, 2012 AL/ 

Meghna Group of 

Industries. Pro-AL 

journalist 

Mozammel Babu is 

one of the owners 

and MD of the 

Channel. 

 



21 
 

29. SATV General January 19, 

2013 

AL/ 

Salauddin Ahmed 

is the owner of the 

Channel 

On Air 

30. Channel 24 24/7 News May 24 2012 AL/ 

Times Media Ltd. 

Pro-AL 

businessman A K 

Azad is the owner 

of the Channel. 

On Air 

31. Channel 16 Specialty 

(Music) 

December 16, 

2011 

AL/ 

Insight Telecast 

Company Ltd. 

The Channel 

was shut down 

on December 

2, 2014 

32.  Asian TV General January 18, 

2013 

AL/ 

Asian Group of 

Industries 

On Air 

 

Table 4 – Continued: Second Bangladesh Awami League Regime (2013-2023):  

 Name Genre Launching 

Year 

Approving 

Regime and 

Owner 

Present 

Status 

33. Gaan Bangla TV Specialty 

(Music) 

December 16,  

2013 

AL/ 

Birds Eye Mass 

Media & 

Communication 

Ltd. A concern of 

One More Zero 

Group 

On Air 

First Full HD 

music channel 

in Bangladesh 

34. Deepto TV General December 12, 

2015 

 

AL/ 

Kazi Media Ltd., a 

sister concern of 

Kazi Farms 

Limited  

On Air 

35. Green TV General May 9, 2023 AL/ 

Rangdhanu Group 

On Air 

36. DBC News General  January 21, 

2016 

AL/ 

Dhaka BanlaMedia 

and 

Communication 

Ltd. One of the 

owners is Iqbal 

Sobhan 

Chowdhury, who is 

the media adviser 

On Air 



22 
 

to Prime Minister 

Sheikh Hasina. 

37. News24 24/7News July 28, 2016 AL/ 

Bashundhara Group 

and East West 

Media Group 

On Air 

38. Ekhon TV Business related 

Programmes 

June 9 2022 AL/ 

City Group 

On Air 

39 Nagorrik TV General  March 1 2018 AL/ 

Jadoo Media Ltd. 

Owned by Anisul 

Huq of 

Mohammadi 

Group. Mr. Anisul 

was a AL leader 

and DCC Mayor. 

His brother Abu 

Belal Mohammad 

Shafiqul Haq was 

the chief of 

Bangladesh Army 

during 2015-2018 

On Air 

40.  Global TV Entertainment 

and News 

June 30 2022 AL/ 

Global Multimedia   

Ltd. 

Mamunur Rashid 

Kiron, an MP of 

ruling AL owned 

the channel 

On Air 

41. Duronto TV Children October 5, 

2017 

AL/ 

Barind Media Lit. 

On Air 

 

42. Nexus Television Infotainment and 

non-fiction 

Channel 

July 30 2021 AL// 

S Alam Group of 

Industries. 

A sister concern of 

ETV 

 

On Air 

43.  Bangla TV General May 19 2017 

in Bangladesh  

AL/ 

Owned by Firoze 

Khan 

On Air 

44. T-Sports Sports November 9 

2020 

 East West Media 

Group 

On Air 

 

 

 



23 
 

Table 5: Upcoming Channels 

 Name Genre Launching 

Year 

Approving 

Regime and 

Owner 

Present 

Status 

45. New Vision TV General -- AL Processing 

46. Renaissance TV Specialty 

(Children) 

-- AL Processing 

47. Rangdhabu TV General -- AL Processing 

48. Cambrian TV Specialty 

(Education) 

-- AL Processing  

49. Jadu TV General -- AL / 

Jadu Media 

Processing 

50. Amar Gaan Speciality 

(Music) 

--- AL/ 

Media Bangladesh 

Ltd. 

Processing 

52. Channel 21 General --- AL/ 

Broadcast World 

Ltd. 

Processing 

53. Channel 52 General --- AL Processing 

54. Amar TV -- -- AL Processing 

55. Citizen TV --- -- AL Processing 

56 Khela TV Specialty  

(Sports) 

-- AL Processing 

57. Prime TV -- -- AL Processing 

58. TV Today -- --- AL Processing 

59. Utshab TV --- --- --- Processing 

 

Table 6: Defunct TV Channel 

Sl. No. TV Channel Launched Closed 

1. Channel 1 January 24, 2006 April 27, 2010 

2. CSB News April 9, 2007 September 6, 2007 

3.  Islamic TV April 2007 May 2013 

4. Dignata TV August 28, 2008 May 6, 2013 

5. Channel 16 December 16, 2011 December 2, 2014 

6. STV-US November 22, 2005 September 2007 

Source of television list: Anis Rahman (2017), Atiqur Rahman (2022), Khan (2013 and 2020), and personal communication with 

TV journalists and other stakeholders of private television channels and Wikipedia. 

The beginning of the private television chapter was a unique journey toward media 

democratization in Bangladesh. During Khaleda Zia's 2nd regime (2001-2006), the private 

television ownership pattern turned towards conglomeration and consolidated forms from a non-

conglomeration and a non-consolidated form of ownership. Private television ownership was non-

consolidated, and licenses were given "on an ad hoc basis at the discretion of political parties" ( 

Anis Rahman,2020, p.15). Anis further goes on: 



24 
 

With the growth of conglomeration in the media industry, the television has become a site 

of corporate financialization, in which government remains the key enforcer of political 

power. Intriguingly, all the companies received their licenses from the Awami League 

regime. This indicates that the Awami League, as the ruling political party of the hybrid 

regime, has an elaborate alliance with the richest domestic conglomerates and are forging 

a unique form of politico-commercial power" (2020, 15). 

Conclusion  

Despite all its limitations, private television is a success story in Bangladesh's media history. More 

than two decades have passed since a mushroom growth in the number of private televisions. The 

start was a new and good one in the media history of Bangladesh. Later, the media conglomerate 

enveloped the growth of private TV channels. This growth is very much related to the ruling party 

elites and leaders. Without the incumbent party's consent, no one can expect to obtain a license to 

launch a new private television channel. The ruling party decides who will get the permission; that 

is an open secret.   Now, no one can think of having a private TV channel without the support of 

a conglomerate. This phenomenon in the boom of private TV channels results from the relationship 

between crony capitalism and the government and ruling party. Unless a comprehensive policy for 

regulating private television channels is formulated, this all-important mass media will not help 

Bangladesh's democratization process; on the contrary, it will most likely continue threatening 

democracy with all dire consequences already at the door.  

 
Note: This paper is based on the author’s Ph.D. thesis and post-PhD research. The Human Research Ethics 

Committee for Non-Clinical Faculties of the University of Hong Kong (HKU), Hong Kong, approved this 

study's data collection and interview procedures.  

 

References 

Abdullah, T. (2008). ETV Theke CSB (From ETV to CSB). Dhaka: Somoy Prakashan. 

 

Andaleeb, SA & Rahman, A.( 2015). Television news in Bangladesh: intersection of market 

oriented journalism and perceived credibility. Asian Journal of Communication. 25 (2): 

162-177. 

 

Adorno, T. W. (1954). How to Look at Television. The Quarterly of Film Radio and Television. 

               8(3): 213-235 

              

Bagdikian, B. H. (2000). The Media Monopoly (Sixth ed.). Boston: Beacon Press. 

 

(Author unknown) (April 2010). Bangladesh boom in Television Media. Broadbandindia 

Magazine. http://www.broadbandindiamagazine.com/2010/04/bangladesh-       boom-in-

television-media/ 

http://www.broadbandindiamagazine.com/2010/04/bangladesh-%20%20%20%20%20%20%20boom-in-television-media/
http://www.broadbandindiamagazine.com/2010/04/bangladesh-%20%20%20%20%20%20%20boom-in-television-media/


25 
 

 

Ahmed, S., & Hassan, M. (2011). Biswas ghatokder chhar dibona : prodhan montri (The betrayers 

will not go free : prime minister), News Report, The Daily Ittefaq, 12 November. 

http://new.ittefaq.com.bd/news/view/50532/2011-10-21/1 

Bronner, S. E. (2011). Critical Theory: A Very Short Introduction. Oxford University Press. 

Bulbul, M. A. ( 10 May 2010). Tara chhilen andho o nirbak.(They were blind and dumb) Post 

Editorial, Prothom Alo (a leading Bangla daily)), 10 May.  

             http://prothom-alo.com/print/news/62142 on 10th May 2010 

 

Chomsky, N. (2011). How The World Works. Soft Skull Press. 

 

Chowdhury, A. (2003). Media in Times of Crisis National and International Issues (First ed.). 

Dhaka: Shraban Prokashoni. 

 

Chowdhury, A. (June 28, 2012). Sagor-Runir Hottya O mahfuz Miar gan (Sagor-Runi Murder and 

Mahfuz Mian's Song), Opinion and Analysis, bdnews24.com, 28 June. Opinion. 

http://opinion.bdnews24.com/bangla/2012/06/28/%0%a6%b8%e0%a6%b8%e0%  

 

Chowdhury, A. G. (2010). Mediar Swadhinota O Awami Sarkar ( media freedom nad Awami 

League Government), Post-Editorial, The Daily Jugantor, 06 September. 

http://www,jugantor.info/enews/issue.2010/09/Prnt 088.hph  

 

Chowdhury, A. G. (January 26, 2011). Bangladesh Aj Kon Pothe? (Today Bangladesh has taken 

which path?), Post Editorial, The Daily Janakantha, 26 January. 

http://www.dailyjanakantha.com/news_view.php?nc=16&dd=2011-01-26&ni=46937 

 

Chowdhury, J. (1989). Purono Sei Diner Kotha ( About those old days)  In A. A. Mamun (Ed.), 

Bangladesh Televisioner 25 Basar (25 years of Bangladesh Television). Dhaka: BTV. 

 

Chowdhury, S. (2012). Sob dal mile antrobarti ba niropekhkho sarkar hote pare (Interrim 

government or neutral government should be formed with the participation of all political 

parties) Interview, The Daily Samakal, 30 May. 

http://www.samakal.com.bd/print_news.php?news_id=263848&pub_no=1068 

 

Chowdhury, Z. A. (July 9, 2011). Will all the private television channels be viable and meaningful? 

The Financial Express, 09 July. http://www.thefinancialexpress-

bd.com/more.php?news_id=142106&date=2011-07-09 

Crotty, M. (1998). The Foundations of Social Research: Meaning and Perspective in The  

          Research Process. London: Sage Publications 

http://new.ittefaq.com.bd/news/view/50532/2011-10-21/1
http://prothom-alo.com/print/news/62142%20on%2010th%20May%202010
http://opinion.bdnews24.com/bangla/2012/06/28/%250%a6%b8%e0%a6%b8%e0%25
http://www,jugantor.info/enews/issue.2010/09/Prnt%20088.hph
http://www.dailyjanakantha.com/news_view.php?nc=16&dd=2011-01-26&ni=46937
http://www.samakal.com.bd/print_news.php?news_id=263848&pub_no=1068
http://www.thefinancialexpress-bd.com/more.php?news_id=142106&date=2011-07-09
http://www.thefinancialexpress-bd.com/more.php?news_id=142106&date=2011-07-09


26 
 

 

Dhaka Tribune (2019). "Hasan: 45 TV channels get permission, 30 in operation", 12 November.  

Retrieved August 30  2023  from  

https://archive.dhakatribune.com/bangladesh/dhaka/2019/11/12/hasan-45-tv-channels-

get-permission-30-in-operation.  

Easter, G. (2000). Reconstructing the State: Personal Networks and Elite Identity in Soviet Russia. 

New York: Cambridge University Press. 

 

Faraone, R. (2002). Television and the New Uruguay State. In E. Fox & S. Waisbord (Eds.), Latin 

Politics, Global Media (pp. 164 -175). Austin, Texas: University of Texas Press. 

 

Fox, E. & Waisbord, S. (Eds.). (2002). Latin Politics, Global Media. Austin, Texas: University of 

Texas Press. 

Gerasimov, G. (1998). Russia's Media Revolution: From Party Control to Money Control. Asia 

Pacific Issues Analysis from the East-West Center, 01 June, No.37.  

 

Haber, S. (Ed.). (2002). Crony Capitalism and Economic Growth in Latin America: Theory and 

Evidence. Stanford, California: Hoover Institution Press, Stanford University 

Hallin, D. C. & Papathanassopoulos, S. (2002). Political Clientelism and the media: southern 

Europe and Latin America in comparative perspective. Media, Culture & Society, 24(2): 

175-195. 

Haq, F. (2011a). Market-leaning journalism in Bangladesh: A  Political Economic Study [in 

Bangla]. Dhaka: Samhati Publications. 

 

Haq, F. (2011b). Selling Audience The Role of Media in Creating Consumer Culture in 

Bangladesh. Media Asia an Asian Mass Communication Quarterly, 38(4): 2004-2004.  

 

Hardy, J. (2014). Critical Political Economy of The Media: An Introduction. London: Routledge. 

Huda, Z. (2005). Problem of National Identity of the Middle Class in Bangladesh and State-

Satellite Television. Ph.D. Thesis, University of Warwick, Unpublished.    

 

Herman, E. S., & Chomsky, N. ( 1988 & 2002). Manufacturing Consent: The Political Economy 

of the Mass Media. New York: Pantheon Books. 

 

Herman, E. S., & McChesney, R. W. (1997). The Global Media: The New Missionaries of 

Corporate Capitalism. London and Washington: Cassell. 

 

https://www.dhakatribune.com/bangladesh/dhaka/2019/11/12/hasan-45-tv-channels-get-permission-30-in-operation
https://archive.dhakatribune.com/bangladesh/dhaka/2019/11/12/hasan-45-tv-channels-get-permission-30-in-operation
https://archive.dhakatribune.com/bangladesh/dhaka/2019/11/12/hasan-45-tv-channels-get-permission-30-in-operation


27 
 

Horkhimer, M., & Adorno, T. W. (2002; original 1944). Dialectic of Enlightenment: Philosophical 

Fragments (E. Jephcott, Trans.). Standford, California Stanford University Press. 

 

Islam, F. (2013, October 20). Besorkari Telivisoner Rajnoitik License (Political Licenses of 

Private Televisions). The Prothom Alo (The First Light), 20 October. 

Islam, M. S.  (2002). South Asian Politics: Reinventing Media's Role, a paper presented at the 

      national conference on "Reinventing SAARC and South Asian Politics" organized by 

      International Relations Studies Association of Bangladesh (ISAB) on March 29, 2002  

      in Dhaka. 

 

Kellner, D. (1990). Television and the Crisis of Democracy. Boulder, Colorado:Westview Press. 

Khan, A. (2007). Bangladesh. Media Asia an Asian Mass Communication Quarterly, 34 (3&4): 

124-134. 

Khan, A. R. (2020). Political Economy of the Relationship Between Crony Capitalism and the  

     Private  Television Channel Boom in Bangladesh. In Karlidag, S. & Bulut, S.  (Eds.),  

     Handbook of Research on the Political Economy of Communications and Media (pp. 161- 

     180). Hershy, Penn: IGI Global. 

 

Khan, A. W. (2007, March 16). 10 TV Channels Licenses available in lightning-fast speed,  

     The Daily Star, 16 March. https://www.thedailystar.net/2007/03/16/d7031601022.htm 

Khan, M. A. R. (2006). Media Concentration and Ownership: Media Transformation During the 

Post-Cold War Era in Bangladesh. Paper presented at the 15th Asian Media Information 

and Communication Centre (AMIC) Annual Conference 2006-Media in Asia Aspirations 

Choice and Realities Penang, Malaysia. 

http://www.amic.org.sg/Resource/Research_Materials/media_democracy_and_governme

nt/media%20Concentration%20and%20ownership%20media%20transformation%20Duri

ng%20the%PostCold%20war%20Era%20in%Bangladesh.pdf 

 

Khan, M A R (2009). Social, Cultural and Political Dynamics of Private Television Channel 

Ownership in Bangladesh. The paper was presented at the annual conference of the Asian 

Mass Communication and Information Centre, New Delhi, India. 

Khan, M.A.R. (2013). Private Television Ownership in Bangladesh: A Critical Qualitative 

Inquiry. Unpublished Ph.D. Thesis, the University of Hong Kong, Hong Kong.  

Khan, A. R. & Rahman, H. (2016). Private Television Channels Ownership and Crony 

      Capitalism in Bangladesh: An Overview. The Social Science Review, A Journal of the 

      Faculty of Social Sciences of the University of Dhaka, Bangladesh. 33(2): 277-290. 

https://www.thedailystar.net/2007/03/16/d7031601022.htm
http://www.amic.org.sg/Resource/Research_Materials/media_democracy_and_government/media%20Concentration%20and%20ownership%20media%20transformation%20During%20the%25PostCold%20war%20Era%20in%Bangladesh.pdf
http://www.amic.org.sg/Resource/Research_Materials/media_democracy_and_government/media%20Concentration%20and%20ownership%20media%20transformation%20During%20the%25PostCold%20war%20Era%20in%Bangladesh.pdf
http://www.amic.org.sg/Resource/Research_Materials/media_democracy_and_government/media%20Concentration%20and%20ownership%20media%20transformation%20During%20the%25PostCold%20war%20Era%20in%Bangladesh.pdf


28 
 

 

Marcuse, H. (1991, originally 1964). One-Dimensional Man Studies in the Ideology of Advanced 

Industrial Society. Boston: Beacon Press. 

 

Marcuse, H. (1998, originally 1956). Eros and Civilization A Philosophical Inquiry  into Freud. 

London and New York: Routledge. 

 

Mosco, V. (2009). The Political Economy of Communication (2nd Ed.). London: Sage 

Publications. 

Page, D., & Crawley, W. (2001). Satellite over South Asia Broadcasting Culture and the Public 

Interest. New Delhi/Thousand Oaks/London: Sage Publications. 

 

Podgorecki, A. (April 1987). Polish Society: A Sociological Analysis. Praxis International, 7(1): 

57–78.  

 

Priyodesk. (2011). Wikileaks: For Khaleda loyalty is a two-way street.  

      http://news.priyo.com/politics/2011/10/03/wikileaks-khaleda-loyalty-two-39127.html 

 

Qadir, N. (2023). Media  A Silent Crisis in Bangladesh. Dhaka: Panjeree Publications Ltd. 

 

Rahman, A. (2009). A political economy of the emerging television news industry in Bangladesh. 

Revista de Economia Politica de las Technologias de la Informacion y Communicacion, XI 

(2): 1-19.  

 

Rahman, A. (2012).Television and Public Sphere in Bangladesh: An Uneasy Relationship. 

         Media Asia, 39(2): 83-92.  

 

Rahman, A. (2017). Television Journalism, Market-orientation, and Media Democratization in 

      Bangladesh. Unpublished Thesis, Simon Fraser University, Canada. 

 

Rahman, A., Reza, SMA and Haq, F. (2017). The politico-commercial nexus and broadcast  

         reform in Bangladesh. In Udupa, S and McDowell, SD (eds) Media as Politics in South  

         Asia. New York: Routledge, (pp.110-126). 

 

Rahman, A. (2020). The politico-commercial nexus and its implications for television 

        industries in  Bangladesh and South Asia. Media, Culture & Society. 42(7-8): 1153–1174. 

         

Rahman, A. (2017). Political Economy of Private Television Channels in Bangladesh: A Critique. 

Asian Profile, 45(1): 17-26. 

http://news.priyo.com/politics/2011/10/03/wikileaks-khaleda-loyalty-two-39127.html


29 
 

Rahman, A. (2022). Private Television Channels in Bangladesh: A Political Economy Analysis of 

the Role of the State and How This Impacts News Media. Unpublished PhD Thesis. Queensland 

University of Technology. Australia. 

Rahman, A. & Rahman, H. (2023). (Re)Vising Private Television Research in Bangladesh: Call 

for News Research Agenda in News Media Study. Social Science Review [The Dhaka University 

Studies, Part-D], 39(2): 79–98.  

 

Rahman, A. & Alam, K. (2014). State, Capital, and the Media in the Age of 

       Globalization: An Inquiry into the Rapid Growth of Private TV Channels in Bangladesh. 

       Journal of Social Science Review, 30(2): 291-306 

        

Riaz, A. & Rahman, A. (2021). Who Owns the Media in Bangladesh? Dhaka: Centre for 

Governance Studies. 

Shahriar, A. H. (2004). The Half Truth (Ardhoshotto in Bangla). Dhaka: Sahitya Bikash. 

 

Stevenson, N.(1999). The transformation of the media: globalisation, morality and ethics. 

             London: Routedge. 

 

Wahid, Z. H. (2007). Emergence of Satellite Television and Enigmatic Geo-Political Strategy of 

Bangladesh Government. Bangladesh e-Journal of Sociology, 4(1): 73-88.  

 

Wasko, J., Murdock, G. & Sousa, H. (2011). Introduction: Political Economy of  

     Communications Core Concerns and Issues. In Wasko, J., Murdock, G. & Sousa, H. (Eds.),  

   The Handbook of Political Economy of Communications. Oxford, UK: Wiley-Blackwell.  

 

 


